Hoe lossen we de files op?

Photo by STANLEY NGUMA from Pexels

Waarom zijn er zoveel files? Het antwoord kan niet eenvoudiger zijn. Er zijn teveel mensen op hetzelfde moment onderweg op een baan die niet gemaakt is voor de capaciteit die ze moet slikken. Je hoeft geen expert voor te zijn om dit te weten. Gewoon eens een paar dagjes ’s morgens de Ring van Antwerpen nemen.

De oplossing ligt er dus in om ervoor te zorgen dat er op spitsmomenten minder auto’s over dezelfde snelweg rijden. Want buiten de spits is het best te doen op de ring en op andere plaatsen die elke morgen hun “Five seconde of Fame” hebben op de radiozenders. Er zijn uitzonderingen, zoals de Kennedytunnel van Kruibeke naar Antwerpen. Op gelijk welk moment van de dag is het daar miserie. Dat zijn punten die je strategisch moet aanpakken.

De files op ringwegen zijn lang niet de enige problemen. Ook de manier waarop in België in de afgelopen eeuwen gebouwd is zorgt ’s morgens en ’s avonds voor problemen in dorpskernen. Omdat de meeste lokale wegen van dorpskern naar dorpskern lopen, hoopt het verkeer zich daar ’s morgens tussen half 8 en 9 op omdat aan deze wegen meestal ook één of meerdere scholen liggen.

Er zijn verschillende manieren om deze problemen aan te pakken. Ofwel maak je het autorijden zo duur dat niemand zijn auto nog uit zijn garage durft te halen, uit angst op het einde van de maand nog alleen boterhammen met confituur te kunnen eten. Dat was dus het voorstel dat blijkbaar nog tot gisteren een verkiezingsthema was maar waar elke partij al weer vanaf gestapt is. Of je zorgt dat het verkeer meer verdeeld wordt en de probleemzones kan ontwijken.

Verschillende gemeenten hebben al initiatieven genomen om hun dorpskern te vrijwaren van doorgaand en zwaar verkeer door de bouw van een ringweg. Dat is niet overal mogelijk maar op plaatsen waar de grond voorhanden is, lijkt me dit de beste oplossing om de veiligheid aan scholen ’s morgens te garanderen en het stilstaand verkeer te weren. Dorpskernen een no-go zone maken voor doorgaande vrachtwagens is een andere oplossing om de veiligheid te verhogen, maar ook hiervoor dient de infrastructuur aangepast te worden zodat er een andere manier is voor het vrachtverkeer om zijn bestemming te bereiken.

En hoe pakken we het probleem van de files op de grote gewestwegen en de ringwegen aan? Ook daar is een andere oplossing mogelijk dan weer eens betalen (want dit heeft echt niks te maken met het veranderen van ons gedrag maar met het vullen van weer een put die door deze of gene regering is achtergelaten). Wat we moeten doen is zorgen dat niet iedereen gelijktijdig op de baan is. Dat kan door de grote werkgevers met veel personeel uit de binnenstad te halen en te verspreiden over gemakkelijker te bereiken gebieden die goed aangesloten zijn op openbaar vervoer en die makkelijk te bereiken zijn op gelijk welk moment van de dag. Maar dat is voor bedrijven een dure grap. En heel vaak willen ze dit niet omdat het nog altijd een prestigekwestie is om een kantoor te hebben op de Louisalaan in Brussel of de Frankrijklei in Antwerpen.

Een andere manier is om werknemers in een administratieve functie de mogelijkheid te geven om 90% van de tijd van thuis te werken. Een goed uitgebouwd internet zorgt ervoor dat mensen niet meer op kantoor aanwezig moeten zijn. Zorg voor een VPN verbinding en een goede rapportering en de manager weet perfect wat ze uitvoeren thuis en hoe lang ze effectief werken. Ook voor call centers is dat een oplossing. De regel moet niet alleen voor vrouwen gelden, hoewel die er waarschijnlijk meer aan zullen hebben. Kinderen moeten niet meer om 7 uur bij de opvang gedropt worden maar kunnen netjes om kwart na 8 afgeleverd worden aan de schoolpoort en het geeft de mama perfect de tijd om tegen half 9 in te loggen en aan haar dagtaak te beginnen. Om half vier gaat mama de kindjes weer halen en last dan een pauze in om ’s avonds rond een uur of 7 nog een uurtje of twee te werken. Dat zorgt ervoor dat mama’s en papa’s die van thuis werken niet meer op de baan moeten zijn, zodat het verkeer vanzelf vermindert.

Bijkomend kan men zorgen voor meer glijdende uren. Waarom moet iedereen ’s morgens om half 9 beginnen werken? Welk voordeel hangt daar aan vast? Waarom de vroege vogels niet de kans geven om te werken van 7 tot 3 en de uitslapers van 10 tot 6? Op die manier verspreidt je het verkeer wat ook de files weer ten goede komt.

Als laatste moet het vrachtvervoer aangepakt worden. Momenteel gebeurt alle transitverkeer met vrachtwagens, terwijl dit perfect per spoor of per binnenschip kan. De voorstellen hebben al een paar keer op de onderhandelingstafel gelegen, maar niemand had de ballen om het project af te werken.

U ziet, het kan ook anders en moet de burger niet altijd geld kosten. Mensen ontraden om iets te doen door er veel geld voor te vragen werkt niet. Het werkt alleen de frustratie in de hand en het versterkt het vermoeden dat de overheid ons, burgers alleen maar als melkkoe ziet.

Succesvolle bedrijven werken sinds enkele jaren met het principe van customer centicity (de klant staat centraal). Dat draait rond de volgende thema’s: Ken uw klant, biedt uw klant meerwaarde en communiceer met uw klant. Drie dingen waar onze overheid schromelijk in tekort schiet. Misschien moeten ze hier eens een voorbeeld aan nemen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s